Tusenvis av varer på lager Rask levering Sikre betalinger
Tilhengertilbehør og reservedeler på nett!
Favoritter (0)

Trailerpro veiledning for kontroll av støtdempere

Lær hvordan du sjekker driftsbremsen på tilhengeren

At skyvereserven er for kort er en vanlig årsak til at tilhengere svikter inspeksjon. Meningen med dette er at driftsbremsen begynner å virke for sent når du bremser. I denne guiden går vi gjennom hvordan du sjekker støtdemperen på din tilhenger.

I denne veiledningen vil du lære mer om:

- Årsaker til dårlig bremseytelse - Inspeksjon - Kontrollerer håndbremsen - Kontroll og justering av bremsespaken - Justering av hanskeskrue - Push-on type
Vanlige årsaker til dårlig bremseytelse
1. Slitte bremsesko 2. Ujusterte bremser. Juster alltid bremsen, ikke ved å stramme tommelskruen! 3. Ødelagt eller dårlig automatisk revers 4. Ødelagt eller dårlig overløpsbrems
Skyvekontroll
Når skyveren trykkes sammen, bør bremseeffekten være tilstede nesten umiddelbart, dvs. i den grønne sonen (A). Hvis bremsevirkningen begynner i den gule sonen (B), er det stor risiko for at påløpsbremsen snart vil svikte fordi bremsedelene er slitte. Hvis bremsevirkningen begynner i den røde sonen (C), vil tilhengeren mislykkes i inspeksjonen.
Det er ganske enkelt å teste bremseytelsen. 1. Start med å jekke opp tilhengerens hjul med jekk eller palljekk 2. Deretter kan du kjøre en stropp fra ballhansken og tilbake til baksiden av pusheren. 3. Nå kan du stramme pusheren rolig og rolig, ett hakk om gangen med spennremmen og teste nøyaktig hvor bremsevirkningen begynner å vises ved å kjenne på hjulene når bremsene begynner å virke.
Kontrollerer bremsespaken
Hvis skyvereserven er for kort selv om bremsene er godt justert, er en vanlig årsak at bremsespaken er dårlig justert. Bremsespaken skal ikke ha noe slakk, men skal ligge mot trekkrøret for optimal bremsevirkning. Bildet viser hvordan bremsespaken skal ligge mot trekkrøret.
Juster bremsespaken
For å endre posisjonen til bremsespaken er det enklest å skru inn den korte bremsestangen foran hylseskruen. Grunnen til at det ofte ikke hjelper å bare skru på hanskeskruen er at bremsevirkningen til håndbremsen da endres samtidig.
Mer informasjon om støtdempere
Mange kunder ringer oss og lurer på hvorfor spjeldet deres ikke har noe trykk eller hvorfor det ikke kommer ut igjen når det trykkes. Dempere fungerer litt annerledes og derfor tenkte vi her å prøve å forklare litt mer om støtdempere. Det er bare noen modeller av pushere som krever en demper med trykk. De fleste dempere har noe trykk, men dette merkes knapt. Noen dempere skyves ut av egen kraft hvis du skyver dem sammen, mens andre må trekkes ut. Demperens viktigste funksjon er å dempe og motstå ved bremsing. Ved kjøring forover trekkes spjeldet ut igjen.
Har du problemer med din nye demper, er det ikke sikkert at det er spjeldet som er ødelagt. Det kan skyldes andre faktorer som: - Feiljusterte bremser - Feiljustert bremsespak - Ødelagt eller dårlig automatisk revers
Alle pushere har et typenummer, som du finner på samme sted som du finner produsentens navn. En AL-KO kan for eksempel kalles 90S. Ved hjelp av dette kan du finne artikler til din trailer!