Trailerpro veiledning for justering av bremser
Lær hvordan du justerer bremser og installerer bremsesko på tilhengeren
I denne guiden går vi gjennom hvordan du justerer bremsene og monterer bremsesko på din tilhenger, samt informasjon om hjullager. For best bremseeffekt, skift alltid alle klosser og fjærer samtidig.
I denne veiledningen vil du lære mer om:
- Justering av bremser
- Montering av bremsesko
- Al-Ko brems
- Knottbrems
- Peitz, Hahn og BPW brems
- Ujevn bremsevirkning
- Koniske hjullager
- Kompakt lager
Montering av bremsesko
Sjekk følgende før du starter
• At du har riktig dimensjon på dine nye bremsesko.
• At trommer ikke er ovale eller riper innvendig.
• At ledningen går lett i huset sitt, hvis ikke, smør med olje eller silikonspray.
• At navpakninger er intakte.
• At hjullagrene er intakte, ta dem ut og rengjør. Hvis de har støy, synlige skader, misfarging eller brent lukt, bør de skiftes. Bytt alltid alle lagre samtidig.
1. Slipp håndbremsen slik at bremsene og utvideren ikke er koblet inn.
2. Fjern hjulene.
3. Løsne tommelskruen ved bremsestangen som kobles til hjulbremsvaierne.
4. Fjern navdekselet og deretter splinten hvis det er en, som holder kronemutteren i riktig posisjon. Skru av kronemutteren.
5. Slipp trommelen ved å vri den løs. Hvis det går sakte, kan du forsiktig slå kanten av trommelen med en gummihammer og deretter prøve å snu den igjen. Bruk helst avtrekker.
6. Til Al-ko brems, løsne bremseskoene ved å skyve inn trykkfjæren (bilde 1) og løsne låseplaten på baksiden av skjoldet (bilde 2) og fjern trykkfjæren. Hekt av begge bakkene samtidig (bilde 4)
Til Knott brems, løsne bremseskoene ved å skyve inn trykkfjæren. Merk! Bare i sekundærbakken (bilde 1). Hekt av sekundærskinnen først, for ikke å risikere at skinnen løsner på primærskinnen.
Til Peitz, Hahn, BPW, løsne bremseskoene ved å skyve inn låseplaten (bilde 3), hekt av begge skoene samtidig.
Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3
Bilde 4
7. Skift ut eller smør bremsekabler. Dårlige bremsekabler resulterer i sterkt svekkede bremseegenskaper.
Hvilken vei skal bremseskoene monteres?
Pilene på bildene viser kjøreretningen.
Merk! Husk at bremseskjoldene kan roteres annerledes enn på bildene.
Høyre side er montert slik:
Venstre side er montert slik:
Justering av bremser
Rengjør ekspander og juster før montering. Hvis justeringen må strammes, gjøres dette enten på justeringen (bilde 5) eller på baksiden av bremseskjoldet (bilde 6), avhengig av hvilken modell du har.
Bilde 5
Bilde 6
1. Juster justeringsbolten/skruen til den stopper. Snurr alltid trommelen forover, IKKE bakover, da dette kan påvirke den automatiske reversen, slipp deretter justeringen slik at trommelen snurrer og du hører en lett skrapelyd.
2. På aksler med kamautomatisk reversering (BPW/HAHN/PEITZ) blokkeres den automatiske reverseringen med et 4 mm bor/spiker.
3. Stram nå bremsestangen og kablene så de er like stramme, det skal ikke være slakk.
4. Monter dekkene.
5. Kontroller at bremsespaken hviler mot trekkrøret i skyverens hvilestilling. Juster dette ved å skru inn den fremre bremsestangen.
6. Sett et spennbånd mellom vognen og kulehansken og stram til den begynner å bremse. Merk! Snurr hjulet fremover for å føle. Den skal begynne å bremse litt når du har trukket sammen omtrent ¼ av skyveren. Juster ved å vri på skruen.
7. Stram nå omtrent ½ av skyveren og nå skal begge hjulene låse. Hvis bare ett hjul låser, slipp justeringen på siden som låser og test på nytt. Merk! Snurr hjulet fremover for å føle.
8. Trekk til alle løse mutre, ikke glem å fjerne eventuell lås, og koble tilhengeren til bilen din og test bremsefunksjonen mens du kjører, test også at det er mulig å rygge.
Hvis du har problemer med reversautomatikken ved rygging, kan dette skyldes at du justerte bremseskoene for stramt under punkt 6 eller at støtdemperen din begynner å bli svak.
Du kan også få dette problemet hvis du justerer bremsene ved hjelp av en tommelskrue i stedet for justeringsskruen ved hjulet.
Ujevn bremseeffekt
• Ta fra hverandre hjulbremsen, dvs. demonter bremsetrommelen og sjekk slitasjen på belegget i bakkene dine.
• For den beste bremseeffekten, bytt alle bremsesko og fjærer. Rengjør og smør bevegelige deler (helst med kobberpasta).
• Sjekk også bremsewiren slik at den beveger seg lett, smør den med vanlig smøreolje. Ved brudd og synlige skader, skift ut bremsewiren.
• For å opprettholde god bremseytelse, husk å regelmessig demontere og rengjøre og smøre bremsene.
Informasjon om hjullager
Koniske lagre
• Bruk et universalfett for hjullageret.
• Når du installerer bremsetrommelen, stram kronemutteren så mye at trommelen knapt kan dreies for hånd. Løsne deretter slik at trommelen ruller lett. For stram/strammer kronemutter resulterer i overopphetede/brente lagre.
• Sjekk dette gjerne igjen etter en uke eller så.
Kompakt lager
• Bør ikke smøres.
• Kronmutteren strammes med en momentnøkkel (280-300 NM)